Homepage

Press Comments

Nordvastra Skåner Tidningen, 19.03.2001

FÖRSLÖV - Om Bjäres landskap i framtiden

Bland annat om landskapet och värden i Påarpstrakten kommer säkert Jenny Nord Paulsson att tala, vid Bjäre Arkeologivänners föredrag på onsdag kväll. Jenny Nord Paulsson är projektledare för EU-projektet European Pathways to Cultural Landscapes. Projektet är en fortsättning på det tidigare projekt som Föreningen Bronstid initierade och ledde.

Nu handlar det om sårbara och utsatta kulturlandskap i Europa, med tolv delprojekt från tio olika länder.

- Målet är att större kunskap om vår omgivande kulturmiljö ska kunna hjälpa oss att hitta en hållbar framtid bland annat för det fantastiska kulturlandskapet på Bjäre, säger Jenny Nord Paulsson.

Projektet har nyss inletts, ska bedrivas under tre år och i samarbete med främst Lunds universit.et, Alnarp, Regionmuseet och Föreningen Bronstid.

Jenny Nord Paulsson är för övrigt antikvarie på Malmö Kulturmiljö.

Föredraget hålls på Förslövs bibliotek onsdag klockan 19. Bjäre Arkeologivänner arrangerar.

Nordvastra Skåner Tidningen from March 21th 2001

MISSA INTE

Om kulturlandskap på Bjäre och nya projekt berättar Jenny Nord Paulsson ikväll, på Förslövs bibliotek klockan 19. Jenny Nord Paulsson är till vardags antikvarie på Malmö Kulturmiljö, men också mycket engagerad i Bjäres landskap. Inte minst som projektledare för det nya EU-projektet som omfattar Påarpsområdet, och handlar om att säkra underskattade kulturlandskap genom "kändisskap". Bjäre Arkeologivänner arrangerar föredraget.

design: Kai M. Wurm
menu back print